HOME | NIEUWS | FOTOGALERIJ | NOSTALGIE | INHUREN | BIOGRAFIE | CONTACT   



NOSTALGIE
BIJZONDERE PROJECTEN DOOR DE JAREN HEEN
IN HET WILD | Locatietheater in de wijk
KLEIN GELUK
Concept en regie: Stephan W. Zeedijk
Productie: Enno Lobo
Tekst: Bianca Boer, Nick Bruckman, Lianne Collignon, Liesbeth van Duijn, Marian Mostert, John van Sliedrecht, Hüsnü Uysal, Bart de Waard, Ruud Wessels
Spel: Agaath van Dijk, Rita van Dongen, Liesbeth van Duijn, Arlène Drenkelford, Vera Eekman, Amy Gale, Inge Laermans, Anja Moll, Marian Mostert, Caroline Romeijn, Wolf Schättgen, Bart van Sliedregt, John van Sliedregt,  Hüsnü Uysal, Marjan de Waal, Bart de Waart
Muziek: Sjarm Wereldmuziekband (Ron Brevé, René Koop, Jasper de Koster, Auke Pol, Suzette Ronteltap)
Zang en gitaar: Renske Dźon, Leo Sienot
Dans: Anuschka Coumou
Video: Margo Onnes
Gidsen: Denise Beeckmans, Tony Daalmeijer, Hester Eekhof, Judith van Gelder, Anneke Klerks, Jenny Maarschalk, Annelies Neyens, Marijn Poel, Renée Ranti-Prins
Volkstuinen: Manon Zonneveld, Lolita Redman, Amy Gale, Liesbeth van Duijn, Gerda & Cor van 't Zelfde, Angela Huijgen & Maurice Boon
Opdrachtgever: Gemeente Schiedam
Algemene Coördinatie: Stichting Mooi Werk
Projectleider: Bob van der Lugt
Marketing en communicatie: Annabel Draaijers, Eveline Lamphen
Social Media: Gülșen Emre
Vormgeving: Femke Wieringa
Kaartverkoop en kassa: Marieke Julius, Nassima Elidrissi, Kousae Albouni

In het voorjaar van 2017 maakte ik voor de Gemeente Schiedam en Mooi Werk een locatietheatervoorstelling voor en door Schiedammers. 'Klein Geluk' speelde in het stralend zonnige weekend van 17 en 18 juni in Volkstuincomplex Vijfsluizen en rond de Babbersmolen. Een ervaringstocht door de Schiedamse natuur met buitengewone verhalen over 'Klein Geluk' met Schiedams DNA.

Première was op 17 juni 2017 in Schiedam





Reacties van het publiek
Ik vond het een prachtige voorstelling!
Humor, schoonheid, aandacht en melancholie. Ik vond het prachtig Klein Geluk daar in Vijfsluizen! Erg goed gedaan, mijn complimenten!
Heerlijke mix van verhalen, grappig, emotioneel, ontroerend en muziek. Top dat er in Schiedam zoveel mogelijk is aan projecten zoals dit.
Zoveel mooie verhalen. En verdraaid lekker weer!
Vanmiddag op Vijfsluizen theatervoorstelling #KleinGeluk bijgewoond. Wat een mooi enthousiast, emotioneel en warm theater!

 



SS DE LIEFDE
MEIJERS & VAN WIJK
Tekst: Peer Wittenbols
Spel: Wilco Heemskerk, Marina Meijers en Adrie van Wijk
Accordeonist: Joop Kluin 
Regie: Stephan W. Zeedijk 


Een verhaal over de Kaap. Aris groeide op op Katendrecht en werd scheepslasser. Zijn vader voer op de Holland Amerikalijn. Een heerlijke Rotterdamse muzikale tragikomedie over Aris, zijn moeder Mientje en tante Anna. Met vrolijke en treurige (Rotterdamse) liedjes, live gezongen en begeleid door accordeonist Joop Kluijn.

Première 9 september 2016 in Theater 't Kapelletje te Rotterdam. Was op 24 augustus te zien in Strandpaviljoen De Fuut te Den Haag en op 28 oktober 2017 in Theater Zuidplein te Rotterdam...

 

DAMES VAN DE BEETHOVENSTRAAT
TG IMPERIUM
Tekst: Wanda Reisel
Spel: Manita van den Berg, Agaath Bokma, Ada van Duijn. Mieke de Jonge en Els van Midden
Pianist: Albert van Duijn
Regie: Stephan W. Zeedijk
Fotografie: René Huinen & Edwin Weers

Met deze voorstelling won de cast de 'Ans Alting Publieksprijs' van het seizoen 2016-17 van Theater Imperium! Publiek bedankt!

Met een mooie recensie in het Leidsch Dagblad en alle 8 voorstellingen uitverkocht, zat ik vanmiddag met een traantje naar deze 'Dames van de Beethovenstraat' te kijken. Wat is theatermaker zijn toch een geweldig vak!! En gelukkig is het publiek het met mij eens in mijn ontroering. Een verhaal dat verteld moet blijven worden. Ik ga de speelsters en de door hen op knappe en oprechte wijze tot leven gebrachte personages Toetie, Betty, Lia, Irma en Lotte missen...

RECENSIE LEIDSCH DAGBLAD
Imperium smaakvol en subtiel
Door Wijnand Zeilstra - 08-10-2016
Recensie 'Dames van de Beethovenstraat' 

LEIDEN - Als Imperium binnen het eigen theatertje een andere zaalopstelling creëert, is dat meestal een voorteken voor een bijzondere avond. Dat lijkt bijgeloof, maar dat past wel bij theater. Bovendien is het een soort wetmatigheid die ook nu weer blijkt te kloppen. Van 'Dames van de Beethovenstraat' hebben regisseur en actrices een indrukwekkende voorstelling gemaakt. En dat is vooral toe te schrijven aan de smaakvolle en subtiele aanpak die consistent wordt volgehouden. 
Vijf dames verzamelen zich in de feestzaal van het Hilton om de bruiloft van een achterkleindochter van één van hen voor te bereiden. Ze zullen gezamenlijk ook een optreden verzorgen en daarom houdt het speelvlak het midden tussen hotelzaal en theaterentourage met een heuse catwalk die naar het podium leidt. Gesprekjes, herinneringen, hier en daar een steek onder water en liedjes vormen binnen deze context een overtuigend geheel. Dat wordt nog versterkt door de aanwezigheid van een pianist die de dames live begeleidt. Diens spel past perfect bij de ingetogenheid van deze voorstelling die maar al te gemakkelijk aan vette accenten ten onder zou kunnen gaan. 
In de keuze van het liedrepertoire toont Imperium zich eigenzinnig. 'Amsterdam huilt ...', 'Ich hab noch einen Koffer in Berlin' en 'Sag mir, wo die Blumen sind' zijn bijvoorbeeld toevoegingen die het geheel zonder meer verrijken. Vooral dat laatste nummer ter afsluiting van de voorstelling is een prachtige vondst en lijkt een impliciete boodschap te vertolken.Dit stuk toont vijf slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog die zich in deze tijd terecht afvragen: 'wann wird man je verstehen?' Het belichaamt als het ware de weemoed, de eenzaamheid, de broosheid en de onmiskenbare kracht van deze vrouwen die de oorlog ondanks alles hebben overleefd. Dat de vijf actrices één voor één de kans krijgen zich te profileren, is een bijkomend voordeel van dit stuk. Hier staan spelers op het podium die ieder voor zich al heel wat spelervaring in de loop der jaren hebben opgedaan. Dat komt hier goed van pas. Bijna als in een onderlinge concurrentie pakken ze hun moment. Achter ogenschijnlijk alledaagse gesprekjes gaan werelden schuil. Vrijwel direct aan het begin gaat het over de kwaliteit van koffie: 'Als ik in Auschwitz elke ochtend zulke goede koffie had gekregen, was ik door de kampen gevlogen'. Dan weet je dat het om een gelaagdheid gaat die het van subtiliteit moet hebben. Dat vereist ervaring die de spelers dicht op de huid van het publiek kunnen tonen.

Première 7 oktober 2016 in Theater Imperium te Leiden.
Imperium Theater


 

D'R WAS DAAR OOK EEN HOND 
ASAP

Tekst: Peter de Graef
Spel: Aurora Brokke, Jochem Bus, Angelique van Dam, Saskia Geradts, Annelies Verbeek en Paul de Vriend
Regie: Stephan W. Zeedijk

Een (licht) absurdistische theatervoorstelling...
Over vrijheid en in de file terechtkomen. Over de invloed van de 'individualiteit' op het 'bewustzijn'. Over de manier waarop de man in de straat - Jan met de pet, zeg maar - de wereld ervaart. Over de kracht van paardenvijgen... Over gebrek aan structuur. Het rookverbod. Over dat de wereld naar de klote gaat. Over grote dingen gaan doen. Over bouwmarkten. Sunbeams. Normen en waarden. Over het intrappen van heel veel open deuren...

Première 11 maart 2016 in Theater Musica te Rotterdam. Was op 1 oktober 2016 te zien tijdens de 33. Hanauer Internationale Theatertage


 

MASTERCLASS WEEKEND
ALBERDINGK THIJM
Het weekend van 5 & 6 september 2016 heb ik een masterclass gegeven in Haarlem. Met 16 amateurspelers van de diverse theaterverenigingen die Haarlem rijk is. Opgezet door Alberdingk Thijm die haar 125 jarige jubileum viert. Twee dagen repeteren met een Theaterweekend Hondsdagen en zondagavond sloten we af met een hilarische en energieke voorstelling. Ik heb het enorm naar mijn zin gehad. Dank voor jullie enthousiasme!

Reacties van de spelers 
En wat was 't leuk!!!
Was een heerlijk weekend... dank.
Wanneer mogen we weer?
Heerlijk om te doen, jij ook bedankt voor je enthousiasme en vertrouwen!
Het waren twee fantastische dagen!

Met je eigen toneelgezelschap of bedrijf ook eens zin in een theaterworkshop op maat? 
Neem gerust even contact met mij op...





FESTES THEATER
DOODRIJP
WINNAAR JURYPRIJS EN PUBLIEKSPRIJS ATFR 2014 

Tekst: Peer Wittenbols
Spel: Agaath van Dijk en Dim Rossen
Regie: Stephan W. Zeedijk
Fotografie: Erwin van Tongeren

Een glastuindersechtpaar heeft zich op de teelt van kiwi's gestort. Hun financiën zijn zorgwekkend, maar de onderlinge verhoudingen staan er nog veel beroerder voor. Ze zijn door de bodem van hun bestaan gezakt en met een stortvloed van woorden zoeken ze wanhopig de draad in het doolhof dat hun leven is geworden. In krachtige, humoristische en soms pijnlijke gesprekken stort het echtpaar zijn hart uit over hun heden, verleden en mogelijke toekomst...

'We werden meegenomen van hoogtepunt naar hoogtepunt door het integere spel van de twee acteurs. Bijna terloops doorlopen de spelers het hele spectrum aan emoties: angst, woede, liefde, verdriet. Het spel is ongekend gelaagd. Festes laat zien wat theater vermag met een aanpak die de wijsheid van jaren verraad.'
Uit het juryrapport van het ATFR 2014
Juryrapport

Was ook te zien tijdens het Delft Fringe 2015! Het publiek kon tijdens het festival stemmen. Het gemiddelde van deze stemmen voor Doodrijp bedroeg 4.5 sterren! 


www.festes.nl


TG DRIFT | DELFT
het KOEKOEKSNEST
WINNAAR GOUDEN NETKOUS 2010

TG Drift is inmiddels een begrip in Delft. Drift is ontstaan als huisgezelschap van de Delftse Komedie. De toneelgroep is opgezet speciaal voor vergevorderde spelers die hun talenten verder willen ontwikkelen. De spelers krijgen te maken met een professionele manier van spelen en werken. 

Op zaterdag 6 november 2010 won Drift de 'Gouden Netkous', de wisseltrofee voor het meest inspirerende theaterinitiatief van het afgelopen seizoen in Delft. Drift was genomineerd voor de 'Gouden Netkous' met de voorstelling 'het Koekoeksnest' in een regie van Stephan W. Zeedijk, waarbij een avondvullende voorstelling met theaterdiner getoond werd, met een optimaal gebruik van de ruimte. De voorstelling was actueel en Nederlands, geïnspireerd door 'One flew over the cuckoo’s nest'. 

YouTube